Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63071 - Media relations


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63071 - Media relations
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

This subject is part of the subject "Corporate Communication". Its purpose is to present the different ways and techniques that a corporate communications office uses to interact with social media. Objectives: to know and understand how an organization's relationship with the media is organized; to apply the various techniques used to establish this relationship.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals: Quality Education (SDG 4); Gender Equality (SDG 5); Reducing Inequalities (SDG 10); Sustainable Cities and Communities (SDG 11); Peace, Justice and Strong Institutions (SDG 16); Partnerships to Achieve the Goals (SDG 17).

2. Learning results

1.To implement a digital corporate communication management plan in any type of organization.

2. To apply innovative methodologies to solve complex corporate communication situations.

3. To collaborate in the design of an organization's communication and transparency policy.

4. To acquire new knowledge that will enable the students to generate new ideas and solutions for their application in the management and implementation of digital corporate communication systems projects.

3. Syllabus

1. Organization of relations with the media in their usual formats.

2. Press release, dossier and call.

3. Interview, conference and visit.

4. Audio/video release, public service announcement.

5. Interviews.

6. Audiovisual dossier.

7. Message appearance and placement

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

-Delivery of an academic work consisting in a portfolio with exercises and practical activities on the contents of the subject. Assessment criteria: quality of the contents, correct use of the tools, variety and adequacy of the information resources used, organization and presentation, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 60% of the grade.

- Completion of a 60-minute written exercise on the contents of the subject. Assessment criteria: adequacy and relevance of the answers, thoroughness in the development, ability to analyse and summarise, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 40 % of the grade.

The written exercise will be done in person and the work will be delivered through the digital teaching platform on the date shown in the calendar of exams of the Faculty of Philosophy and Letters.

On the first day of the subject, a recommended timetable will be presented for the completion of an additional portfolio, different from the one for the lectures. This schedule will be adapted to blended learning in order to facilitate the acquisition of competences.

Second call:

Identical to the global assessment test of the first call.


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63071 - Relaciones con los medios de comunicación


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63071 - Relaciones con los medios de comunicación
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Comunicación corporativa. Su fin es presentar los diversos modos y técnicas que un gabinete de comunicación corporativa utiliza para relacionarse con los medios de comunicación social. Objetivos: conocer y comprender cómo se organiza la relación de una organización con los medios de comunicación; aplicar las diversas técnicas que se emplean para establecer esa relación.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible: Educación de calidad (ODS 4); Igualdad de género (ODS 5); Reducción de las desigualdades (ODS 10); Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11); Paz, justicia e instituciones sólidas (ODS 16); Alianzas para lograr los objetivos (ODS 17).

2. Resultados de aprendizaje

1. Implantar un plan de gestión de comunicación corporativa digital en cualquier tipo de organización.

2. Aplicar metodologías innovadoras para resolver situaciones de comunicación corporativa complejas.

3. Colaborar en el diseño de la política de comunicación y transparencia de una organización.

4. Adquirir nuevos conocimientos que le permitan generar nuevas ideas y soluciones para su aplicación en la dirección e implantación de proyectos de sistemas de comunicación corporativa digital.

3. Programa de la asignatura

1. Organización de relaciones con los medios en sus formatos habituales.

2. Comunicado, dossier y convocatoria.

3. Entrevista, conferencia y visita.

4. Audio/video comunicado, anuncio de servicio público.

5. Turno de entrevistas.

6. Dossier audiovisual.

7. Aparición y emplazamiento de mensaje.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Entrega de un trabajo académico consistente en la elaboración de un portafolio con ejercicios y actividades prácticas sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: calidad de los contenidos, uso correcto de las herramientas, variedad y adecuación de los recursos de información empleados, organización y presentación, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 60 % de la calificación.

- Realización de un ejercicio escrito de 60 minutos sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: adecuación y pertinencia de las respuestas, exhaustividad en el desarrollo, capacidad de análisis y de síntesis, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 40 % de la calificación.

El ejercicio escrito se realizará de modo presencial y el trabajo se entregará a través de la plataforma digital docente en la fecha indicada en el calendario de exámenes de la Facultad de Filosofía y Letras.

El primer día de curso se presentará un calendario recomendado de realización del portafolio complementario al de las clases, adaptado a la enseñanza semipresencial con objeto de facilitar la adquisición de las competencias.

Segunda convocatoria:

Idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria.